Att leva med ett barn med diabetes đŸ’™â€ïžđŸ’œ

Jag blir sĂ„ arg nĂ€r folk inte förstĂ„r hur mycket jobb det Ă€r med ett barn med diabetes. AlltsĂ„ det Ă€r ett 24 timmars jobb och det Ă€r inte bara det att man ska kunna vĂ€ga och rĂ€kna ut alla kolhydrater för att veta vad man ska ge i insulin utan sĂ„ mycket mycket mer. 


Tex Vad man mĂ„ste göra om hon blir lĂ„g men Ă€ter mat eller tar dextrolsol men vĂ€rderna vĂ€grar Ă€ndĂ„ stiga och man hamnar i situationen att hon kan hamna i koma fast man gör allt man ska för att hon ska gĂ„ högre upp. Nu bor vi nĂ€ra sjukhuset tack gode Gud men allt gĂ„r sĂ„ snabbt. Bara kĂ€nslan att se sitt barn krampa och faktiskt kan dö i ens famn om man inte handlar rĂ€tt i situationen. 

Utbrott och humöret som blir av att hennes kropp Àr trött om det varit mycket höga vÀrden eller Àr höga vÀrden. Vid allt för höga vÀrden kan dom faktiskt till och med hallucinoera sÄ dom ser Ormar pÄ bordet fast det inte ens finns dÀr. sÀga fula ord och Àven att dom sjÀlv blir ledsen för dom kan vara dum/otrevliga mot vÀnner/slÀkt utan att mena det.

 Att man aldrig kan slĂ€ppa. MĂ„ste gĂ„ upp flera gĂ„nger per natt för att hĂ„lla koll dĂ„ dom kan ligga bra nĂ€r dom lĂ€gger sig men vĂ€rdet gĂ„r ner pĂ„ mindre Ă€n en timme sĂ„ dom hamnar i koma om man missar nĂ„tt. Kolla sĂ„ dom inte fĂ„r ketoner i blodet och det surnar om vĂ€rderna inte gĂ„r ner eller nĂ€r dom fĂ„r magsjuka sĂ„ Ă€r det fruktansvĂ€rt som bĂ„de som barn och förĂ€lder för dĂ„ Ă€r det inte sova alls. 

Jag har levt med min egen far som hade diabetes men trodde inte det va ett sĂ„nt jobb och nu förstĂ„r man ju mycket av hans mĂ„ende ibland som va svĂ„rt och förstĂ„ dĂ„ vid sĂ„ ung Ă„lder. 

Jag lĂ€ser i grupperna att vissa inte sovit en hel natt pĂ„ flera Ă„r och jag förstĂ„r dom. 

Jag kan i princip aldrig slĂ€ppa mitt barn i nĂ„gon annans hĂ€nder. Allt gĂ„r sĂ„ snabbt och sett hur hemska saker som hĂ€nt nĂ€r folk slĂ€ppt ivĂ€g barnen nĂ€r folk inte kan. FruktansvĂ€rda konsekvenser. 


Jag hoppas vĂ„rat liv underlĂ€ttas lite nu iallafall nĂ€r hon ska fĂ„ lifestyle libre imorgon. Det innebĂ€r att man sĂ€tter som en knapp "chip" i hennes arm och sĂ„ scannar man istĂ€llet sĂ„ hon slipper ta alla dessa stick i fingrarna. DĂ„ fingrarna lĂ€tt blir sönder stuckna.  Ska skriva lite mer utförligt sen för det finns sĂ„ mycket mer att skriva đŸ’šâ€ïžđŸ’™
Detta Ă€r verkligen den dolda/bortglömda sjukdomen đŸ˜’đŸ˜ąđŸ’œâ€ïžđŸ’™


Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0